• Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!

Ászanák és tornagyakorlatok

Ászanák és tornagyakorlatok

Sokan, főleg felnőtt korukban, azért kezdenek el mozogni, hogy levezessék az állandó munkahelyi stresszt és feszültséget, esetleg megéljék azokat az ösztönös reakcióikat (üss vagy fuss), amiket a civilizáció jegyében elfojtanak magukban. A jóga egyik legfontosabb alapelve azonban nem a feszültség levezetése, hanem önmagunk tudatos érzékelése.
Segít felismerni, hogy mi zajlik bennünk, hogy jutottunk ide, és hogyan tudjuk legközelebb elkerülni vagy megoldani az ilyen helyzeteket.

Kép: Pinterest

Az életünk során, mindig, amikor valamilyen hatás ér bennünket, arra valahogyan reagálni fogunk. Visszaütünk, elfutunk, esetleg lefagyunk…
Hihetünk abban, hogy a válaszreakcióink valami mentén determináltak (pl. a gyermekkor, a neveltetés, a gének, stb. határozzák meg, hogyan reagálunk egy helyzetben, és ettől nem tudunk eltérni). De választhatjuk azt is, hogy mi döntjük el, miként érintenek minket a bennünket ért események. Az inger és a reakció között felfedezhetjük azt a rést, ami valójában a választás szabadsága. Ennek a föld minden táján évezredes hagyományai vannak, gondoljunk akár a történelmi vallásokra, filozófiai irányzatokra, meditációs módszerekre vagy a testkultúra és a harcművészetek ősi tanításaira. Nil novi sub sole, nincs új a nap alatt. 🙂

Ha a tornagyakorlatokkal szeretnénk párhuzamot vonni, a legszembetűnőbb különbség talán az volna, hogy az ászanákat lassan hajtjuk végre. Ez teszi lehetővé a mozgás tudatos követését és érzékelését. A jógában sohasem a gyorsaság a fontos, és a minőség minden körülmények között fontosabb a mennyiségnél. Az ászanák célja és értelme nem az, hogy mozgással vezessük le a feszültséget, hanem hogy tudatosan érzékeljük önmagunkat. Az összpontosítással végzett mozgás és a tudatos ellazulás összhangot teremt bennünk, energiával tölt fel. Ez azt eredményezi, hogy ami tegnap még feszültséget okozott, az ma már nem hat ránk, illetve egy-egy nehéz helyzetben sokkal hamarabb sikerül visszanyernünk lelki egyensúlyunkat. Frissnek, kipihentnek, energikusnak érezzük magunkat.

A lélegzet virágai (Kép: Travis Bedel)

A helyesen végrehajtott ászanák lassítják, elmélyítik a légzést, harmonizálják a vérkeringést. Selvarajan Yesudian és Haich Erzsébet „Sport és jóga” című könyvében azt olvashatjuk, hogy az emberek legnagyobb baja a helytelen légzés. Természetesen mindannyian tudunk lélegezni, hiszen ha nem így volna, már nem élnénk. De azt is el kell ismernünk, hogy az a kapkodó, felszínes pihegés, amit általában végzünk, színvonalában – és hatásában – elég távol áll a valódi lélegzettől. A légzés pedig maga az élet. Meghatározott számú lélegzettel jövünk a világra, és így aki gyorsan, kapkodva lélegez, az előbb hal meg, hiszen több lélegzetet nem vehet, mint amennyi meg van számára írva.

Ugyanakkor a tudatos légzésszabályozás az egyik legfontosabb kulcs az egészséges élethez. A fizikai aktivitások között az úszás igényli leginkább, hogy a légzésünkre összpontosítsunk, és így ma is az egyik legtermészetesebb és legtökéletesebb testgyakorlási mód. A jóga és az úszás egyaránt harmonizálja a testsúlyt és a testalkatot, de nemcsak az izmok munkájával, hanem a légzés által a keringésre, az anyagcsere-folyamatokra és a belső elválasztású mirigyekre gyakorolt hatásával is.

A helyesen végrehajtott ászanák nemcsak a testre, hanem a test energiaközpontjaira, a csakrákra is jótékony hatást gyakorolnak.
Számos olyan ászanasort gyakorolhatunk, amik a testünk hét legfontosabb csakráját harmonizálják, energiával töltenek fel és megfiatalítják a szervezetünket.

Jóga anatómia

A jóga gyakorlása során a test minden izmát következetesen megnyújtjuk. A jógagyakorlatok végzése azért is igényel lassabb tempót, mert az izmok nyújtása fokozatos és lassú munkával érhető el. Az ászanák kitartásával ezt a megnyújtott állapotot tartjuk fent anélkül, hogy izmainkat megerőltetnénk. Ezáltal testünk erősebbé és rugalmasabbá válik, állóképességünk megnő. Tapasztalni fogjuk, hogy napról napra érzékelhetően fejlődünk, és ez az önbecsülésünkre is kihat.

Azáltal, hogy folyamatosan tágítani tudjuk a határainkat, és sikerélményekkel gazdagodunk, a mindennapi élethez is változik a hozzáállásunk.
Gondtalanabbá, szabadabbá, örömtelivé válik számunkra az élet, nő a biztonságérzetünk, hiszen egyre inkább otthon érezzük magunkat a testünkben és a lelkünkben. 🙂

Forrás:

Baktay Ervin: A diadalmas jóga
Rafael József: A tradicionális jóga rendszere
Srí Szvámi Sivánanda: Utak a boldogsághoz, Jógaászanák, 2014
Selvarajan Yesudian: Sport és jóga, 1943
jogapedia.hu/aszana
http://jogagrubedli.hu

Még nincs hozzászólás.

Szólj hozzá a cikhez!

Muszáj lesz Belépés hozzászólást küldeni.