• Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!

Szvádhisthána – A nemi csakra

A csakrák - II. rész

A csakra szó jelentése „kerék”, ami az életenergia tölcsérszerű áramlására utal. A csakrák lényegében energiaközpontok, melyek a testünkben lévő fő energiacsatornák, a nádik mentén helyezkednek el.

A kb. 72.000 nádi közül a legfontosabb a központi nádi, a Szusumná, ami a gerincoszlop mentén található, valamint az Ida nádi és a Pingala nádi, melyek a gerincoszlop jobb és bal oldalán haladnak. Ez a három energiavezeték összesen 7 helyen találkozik egymással, itt egy-egy energiaörvény (energiaközpont) alakul ki, ezeket nevezzük csakráknak. Ezek az energiaközpontok jelentősen befolyásolják a szervezetünk állapotát, működését, így érdemes megismerni és tudatosan harmonizálni őket!

2. Csakra: Szvádhisthána – Nemi csakra

- Testünkön a nemi szervek tájékán található, egyes írások szerint a köldök alatt két-ötujjnyival.
- A csakra működését uraló elem a Víz.
- A csakra jele: narancsszínű hatszirmú lótusz, ezüstös középpel, ami a víz elemet jelképezi, benne a kör aljára simuló holdsarlóval.

A Szvádhisthána mentális és fizikai funkciói, betegségei

A második csakránkhoz az érzés képessége kapcsolódik, és az, ahogy felismerjük, megéljük és kifejezzük az érzéseinket. A Szvádhisthána csakrához tartoznak a kapcsolódásaink, és azok minősége. Ahogy egy kapcsolódás során felismerjük, elfogadjuk és kifejezzük a saját igényeinket, és ahogy viszonyulunk társunk igényeihez.

Látszólag egyszerű dolgokról van szó, de valójában – elsősorban az önismeret híján – a belső igényeinket sokszor nehezen fogalmazzuk meg, és nehezen tudjuk őket kifejezésre juttatni.
Ha nem érezzük magunkat biztonságban, nem vagyunk elfogadóak magunkkal, alacsony az önértékelésünk, nehezen tudjuk kifejezni az érzéseinket és vágyainkat.

Ide tartozik az is, ha túlságosan a saját szükségleteinkre fókuszálunk és a társunk, környezetünk érzéseire, igényeire nem vagyunk tekintettel.

Ez a csakra szabályozza, hogy megtaláljuk és megéljük az egyensúlyt a lehetőségek és a vágyak között. A kreativitás a nőknél a Méh területéhez tartozik, hiszen minden, ami megszületik belőlünk, a Méhünkből fakad. A Méhünk, mint minden női szervünk ide, a második csakrához kapcsolódik.

Fizikai szinten e területhez tartoznak a nemi szervek és a nemi hormonok, valamint a prosztata, a húgyhólyag, a húgyvezeték, a vesék, a vékonybél és a testfolyadékok (vér, nyirok, emésztőnedvek, nőknél a menstruációs váladék, férfiaknál pedig a sperma.)

Ez a csakra felelős pszichikai szinten a szexuális vágyakért és más örömigényekért (éhség, birtoklás), a szociális kapcsolatokért, a nyitottságért, a párkapcsolat sikeréért (önkifejezés, önérvényesítés), valamint az alacsonyabb rendű érzelmekért (düh, harag, agresszió, félelem, szenvedély, féltékenység).
A kreativitás a nőknél a Méh területéhez tartozik, hiszen minden, ami megszületik belőlünk, a Méhünkből fakad. A Méhünk, mint minden női szervünk ide, a második csakrához kapcsolódik,

Ha a csakra működése nem harmonikus, fizikai szinten a következő betegségek jelentkezhetnek:
bélgörcsök, felfúvódás, gastritis (gyomornyálkahártya-gyulladás), hízás, hólyagproblémák, méh- és meddőségi problémák, petefészek és prosztata panaszok, impotencia, valamint a változókori tünetek.

Mentális problémák lehetnek az étvágytalanság és az étkezési zavarok (anorexia nervosa, bulimia…), a kapcsolati problémák (családban, munkahelyen, párkapcsolatban), a saját nemiség elutasítása, kreativitási nehézségek (problémamegoldás, ötlettelenség érzése), a túlzott birtoklási vágy elsősorban a kapcsolatainkon belül.

Szvádhisthána harmonizálására szolgáló ászanák
Ezek a pózok az alhasi (szeméremcsont és köldök közötti) területet érintik. A mozdulatok nyomás, nyújtás által fejtik ki hatásukat.

- Előrehajló ászanák állásból, ülésből, illetve minden olyan gyakorlat, ami oldalra hajlással, finom csavarással ezt a területet érinti. Ide tartozik a Macskapóz (cicahát-kuytahát) és annak változatai is.

- Olyan gyakorlatok, melyek a keresztcsonti terület tudatosításával és aktivizálásával jönnek létre. Pl. egyensúlyi gyakorlatok, mely a medence megtartását tudatosítják.

- Az alhas nyújtásával történő gyakorlás, melyet térdelésből hátrahajlással vagy térdelésből hason fekvéssel lehet kivitelezni.  (Tevepóz, Nyúlpóz.)

Nagyon fontos, hogy a gyakorló az alhas tájékra koncentrálva tudatosítsa, finoman aktivizálja ezt a területet.  A medenceövet a talajra majdnem merőleges helyzetben tartva (a medence előre, kissé felfelé billent, a farokcsont magunk alá húz) megakadályozható a gerinc keresztcsonti területén gyakran tapasztalható túlzott homorulat (lordozis).
A túl nagy ívű homorulat helytelen testtartást és derékfájdalmakat okozhat, valamint akadályozza a prána és energiaáramlást is.

Forrás:
Dr. Tóth-Soma László: Jóga tiszta forrásból
Kép:
Pinterest

 

 

Hozzászólás nem lehtséges.