• Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!

A pajzsmirigy harmonizálása a jóga eszközeivel

A pajzsmirigy harmonizálása a jóga eszközeivel

A pajzsmirigy a nyak elülső részén, a légcső két oldalán, alul helyezkedik el, formájában egy pillangóra emlékeztet, feladata a pajzsmirigy hormon termelése. A pajzsmirigy hormon szerepet játszik a szervezet anyagcseréjének szabályozásában, a sejtek energia-felvételében, a növekedésben, a szexuális működésben, az agyi működésben és még nagyon sok mindenben. A pajzsmirigy hormon szinte minden szervünk működését befolyásolja, termelődése életfeltéltel, ugyanakkor túltermelődése veszélyes állapotot okozhat.

Pajzsmirigy túlműködés tünetei (Hyperthhyreosis)

  • szapora szívverés,
  • idegesség,
  • álmatlanság,
  • hasmenés,
  • jelentős étkezés melletti fogyás,
  • csökkent meleg-tűrés,
  • fokozott izzadás,
  • remegés,
  • menstruációs zavarok,
  • meleg, nedves bőr,
  • vékony haj,

Pajzsmirigy alulműködés tünetei (Hypothyreosis)

  • álmosság,
  • székrekedés,
  • hízás (testmozgás és diéta mellett sem jelentkezik fogyás),
  • fázékonyság,
  • menstruációs zavarok,
  • száraz, hideg bőr, puffadt arc,
  • ödéma (víz felgyülemlés a testben, pl. a boka környékén),
  • töredező haj,
  • alacsony szívfrekvencia,
  • tompult reflexek, kedvetlenség,
  • depresszió,

Ha ezekből a tünetekből több is jelentkezik nálad, érdemes kivizsgáltatnod magad. Ez alapesetben egy vérvételt és egy teljesen fájdalommentes pajzsmirigy ultrahangot jelent.

A többezer éves keleti hagyományok (mint pl. az Ajurvéda és a Hagyományos kínai orvoslás) nemcsak a fizikai tüneteket és az azt kiváltó közvetlen okokat, hanem az ember testi-lelki-szellemi állapotát is vizsgálják. Arra biztatnak mindenkit, hogy figyelje és egyre mélyebben ismerje meg önmagát, gondolatatit, érzéseit, szokásait. Ezekben, azaz mindenkinek önmagában rejlik az egészsége kulcsa. 🙂
A jóga kiváló eszköz ennek megtalálására!

Mire figyeljünk ászana gyakorláskor, ha a pajzsmirigyünket kívánjuk regenerálni, működését harmonizálni?

- Pajzsmirigyünkre elsődlegesen azok a testhelyzetek hatnak, melyek érintik a torok területét, de a gyakorlásunkat sosem érdemes csak egy testtájra korlátoznunk. Testünk általános egészségi állapota hatással van minden szervünk működésére, segíti vagy éppen lassítja a gyógyulásunkat.
Ha nincs a pajzsmirigyünket érintő megbetegedésünk, nyugodtan végezhetjük bármelyik gyakorlatot. Ha esetleg problémáink vannak a torok (torokcsakra) területével, az alábbi gyakorlatok segítenek harmonizálni ezt a régiót.

- Pajzsmirigy alulműködésben javasolt ászanák:

- Elsősorban a Gyertyaállások (Fél gyertya, alátámasztásos gyertya, támaszték nélküli gyertya) és az Ekepóz (Halászana).

Ezek serkentik a pajzsmirigy megfelelő működését a rá nehezedő finom nyomás hatása miatt. Valamint, a fordított testhelyzet miatt elősegítik a fej régiójában lévő más mirigyek - pl. az agyalapi mirigy és a tobozmirigyek stimulálását -, amelyek közvetetten szabályozzák a pajzsmirigy működését is.

- A nyakat igénybevevő gyakorlatok:

Sáska póz (Salabászana)
Felfelé néző kutyapóz (Urdva mukha svanászana)
Kis jógahíd (Kandarászana) Itt is van egy finom nyomás, de itt a nyak kevésbé feszül és a test súlya nem nehezedik a nyak területére)
Kobra póz (Bhudzsangászana)

- Általában a fordított pozíciók, ahol a fej a szív alá kerül, és a megforduló véráramlás miatt revitalizálódik a szervezet működése. Többségében ezek a pozíciók is igénybe veszik a nyak területét.

Fejen állás (Sirsászana)
Teve póz (Ustrászana)
Kis jógahíd (Kandarászana)
Szétterpesztett nyújtott lábak póza (Praszárita-pádóttánászana)
stb…

Valamint az élénkítő, keringést fokozó gyakorlatok általában, mint pl. az erőteljes gerinccsavarás, különösen, ha az a nyak / fej erőteljes elfordításával jár, valamint a Napüdvözlet gyakorlatsor GYORS ütemű végzése.

 

- Pajzsmirigy túlműködésben javasolt ászanák:

Halállás (matszjászana) Noha ez is hat a nyak területére, a jógikus hagyományban fokozott pajzsmirigyműködésben is alkalmazzák, feltehetőleg a pajzsmirigy keringésének időleges gátlása miatt.
Bébi-kobra (Bhudzsang ászana kevésbé felemelkedve, tenyerekkel támaszkodva a talajon)
Cica-hát – homorító – domborító nyújtás (Marjariászana)
Baba-póz (Balászana) vagy Nyúlpóz (Sasankászana)
Hullapóz (Savászana)

Valamint a megnyugtató, lelassító, lazító gyakorlatok, és a Napüdvözlet gyakorlatsor LASSÚ ütemben történő végzése.

Minden ászana közben figyeljünk a nyak területére, igyekezzünk elkerülni a túlzott feszülését. Ha pajzsmirigy megnagyobbodással küzdünk, kerüljük azokat a gyakorlatokat, melyek során nyomás nehezedik erre a területre.

Az ászanák végzése előtt a nyak izmainak bemelegítése különösen fontos, hiszen így hatékonyabb és biztonságosabb a gyakorlás. A szokásos bemelegítés mellett kiváló a teknős gyakorlat, mely során alapállásból indulva állunkkal előre nyújtózunk, majd visszatérünk a fej-nyak-hát egyenes vonalú tartásához.

Összességében elmondható, hogy a jóga ászanák mindegyike a szervezetünk harmonikus működését segíti elő. Hatásuk sokkal összetettebb és finomabb, mint pl. egy gyógyszeres kezelésé vagy más beavatkozásé. Az ászanák a fizikai test mellett az elmére és a lélekre is hatnak.
Ha egy területet regenerálni szeretnénk, figyelmünket vigyük az adott testrészre és mentálisan is fókuszáljunk a gyógyulására. Azáltal, hogy gyakorlás közben az elménk megnyugszik, és a külső világ problémái helyett a belső világunk szépségeire koncentrálunk, szervezetünk öngyógyító folyamatai is hatékonyabban működnek.
Érdemes a gyakorlásunkhoz mindig olyan mentális fókuszpontot, megerősítő mondatot Sankalpát választanunk, ami az adott területet lelkileg is harmonizálja.

Akinek túlműködik a pajzsmirigye, az gyakran versenyt fut az idővel és minden erejével igyekszik megfelelni környezete és az egyre gyorsuló világ elvárásainak.
Akinek alulműködik ez a területe, gyakran nem bízik a képességeiben és feladja a küzdelmet, mielőtt megmérettette volna magát.
Mindkét esetben fontos segítség, ha megismerjük és értékeljük magunkban a pozitív tulajdonságainkat és aggodalom nélkül, bizalommal, életörömmel tekintünk a világba. Megtanuljuk szeretettel kifejezni a vágyainkat, esetleges félelmeinket, így a világ sokkal boldogabb és biztonságosabb hely lesz számunkra. A torok területét érintő problémák mindig összefüggnek a kommunikációnkkal és az önkifejező-készségünkkel.

Mivel tehát a pajzsmirigy az „Időben maradás” szerve is, kiváló megerősítés lehet pl. a

„Jut mindenre elég idő, ami fontos.”

Örömteli gyakorlást kívánok Mindannyiunknak!

Namaste!  

Ászanák képekkel - Kattints ide: A pajzsmirigy harmonizálása - Ászanák 

Forrás:
Anaya Női Jóga Oktatóképzés anyaga (Kornhoffer Tünde)
Szvámi Szatjánanda Szaraszvatí: Ászana Pránájáma Mudrá Bandha
Dr. Weninger Antal: Az egészség testi és lelki forrásai
Jógapont online magazin
Természetgyógyász képzés (ENKK)

Még nincs hozzászólás.

Szólj hozzá a cikhez!

Muszáj lesz Belépés hozzászólást küldeni.