• Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!
  • Tápláld az Egészséged!

Mit jelent az “ászana” kifejezés?

Az ászana szanszkrit szó, jelentése: stabil, kényelmes póz, testhelyzet, ülésmód.
Éppen ezért a jóga testhelyzetek felvételében az elsődleges szempont, hogy stabilan, biztonságban érezzük magunkat benne. Ha elsajátítottuk a pontos kivitelezést, idővel a legnagyobb kihívást jelentő ászana is kényelmessé válik. Úgyis fogalmazhatnánk, hogy akkor vagyunk urai és mesterei egy ászanának, ha az számunkra már egy kényelmes testhelyzet, amiben hosszabb időt is nyugodtan és lazán (ellazult testtel és lélekkel) tudunk eltölteni.
A jóga gyakorlásának nem a fogcsikorgatás a célja, vagy az, hogy minél többet meg tudjunk csinálni egy-egy gyakorlatból. Sokkal inkább az a fontos, hogy tudatosan legyünk benne a mozdulatban, azaz ott és akkor egyek legyünk azzal, amit éppen végzünk, eggyé váljunk önmagunkkal.

Az ászanák gyakorlása fokozza a test edzettségét, az állóképességet, harmonizálja az izomzatot, az ízületeket, a belső szervek működését, valamint a test mirigy- és hormonrendszerét. Ez azonban csak egy pozitív „mellékhatás”, hiszen a jóga gyakorlása elsősorban az akaraterő, az önfegyelem és az önbizalom fejlesztését szolgálja. Azáltal, hogy önmagunkra koncentrálunk, a légzésünkre, a testünk működésére és érzeteire, nemcsak a testünket, hanem az elménket is foglalkoztatjuk.

Csúcsforgalom

Talán észre sem vesszük, de életünk során szünet nélkül gondolunk valamire. Folyamatosan eszünkbe jut valami, akarva-akaratlanul gondolatok milliárdjai cikáznak az agyunkban és legtöbbször egyszerre többfélék is. Például miközben a munkánkat végezzük, észleljük, hogy milyen kint az idő, hogy valahol a távolban megy egy autó, bent ketyeg egy óra, esetleg korog a gyomrunk, közben eszünkbe jut, hogy vajon hazaért-e már a gyerek és a kocsit el kellene vinni a szerelőhöz…
Ez folyamatosan így megy, csak nem vagyunk a tudatában. Ha sikerül ezt az állandó „jövés-menést” csak egy kicsit is lecsendesíteni, máris sokkal nyugodtabbá, kiegyensúlyozottabbá válunk. Ha pedig nemcsak halkul a zsongás, hanem megszületik elménkben a csend, akkor már elértük a meditáció állapotát. Erről azonban majd csak később lesz szó.

Ne érezd magad magányosnak, az egész univerzum benned van!

Az ászanák, tehát a testgyakorlás mellett arra is alkalmasak, hogy megzabolázzák az elmét, magunkra - azaz a külvilágból befelé - irányítsák a figyelmünket, és elvezessenek a belső csend és nyugalom állapotába.
Természetesen vannak olyan ászanák, például az ülő pozíciók, amik kifejezetten a meditatív állapot elérését szolgálják, és vannak olyanok is, mint például a dinamikus ászana-sorok, amikkel hatékonyabban erősíthető az izomzat és növelhető a test rugalmassága. A ritmikus mozdulatok azonban szintén segítik a befelé figyelést, az elmélyülést, így általuk is fegyelemre szoktatjuk a tudatot.

Szóval ne essünk kétségben, bármelyik testhelyzetben megvilágosodhatunk! 😉

Úrdhva-mukha-svanászana - Fölfelé néző kutyapóz Kép: Agócs Írisz

Úrdhva-mukha-svanászana - Fölfelé néző kutyapóz  (Kép: Agócs Írisz)

Forrás:

Baktay Ervin: A diadalmas jóga
Rafael József: A tradicionális jóga rendszere
Srí Szvámi Sivánanda: Utak a boldogsághoz, Jógaászanák, 2014
Selva Raja Yesudian: Sport és jóga, 1943
jogapedia.hu/aszana
http://jogagrubedli.hu
Legközelebb az ászanák fizikai hatásáról és a kivitelezés módjáról lesz szó. Valamint megismerjük az ászanák és a tornagyakorlatok közti különbségeket is.

Még nincs hozzászólás.

Szólj hozzá a cikhez!

Muszáj lesz Belépés hozzászólást küldeni.